Paulo Cezar Moreno meets Das HumanKapital


Paulo Cezar Moreno, fifteen years experienced HR professional has worked in leading Companies such as Siemens and Philip Morris Brasil. Graduated in Business Administration, he then achieved a Post Degree in Human Resources; now he is attending an MBA at the Universidade de São Paulo. In 2009 Paulo has been awarded as “Top 5 – Young Talent of HR”, at the present days he is Senior HR Manager in Diageo. Moreover, he is also working as Coaching professional and social media pratictitioner. Moreno has a blog where he deals with human resources, the site is “RH do Moreno” (Moreno’s HR). Since he has such a great experience both in Human Resources and in Social Media, we decided to interview Paulo Cezar Moreno on the influence that social networks have on thematic areas as Employer Branding, Talent Management and to have his opinion on the future of Human Resources “3.0” .

Manuela Ronghi: In your opinion what is Social Recruiting?

Paulo Cezar Moreno: On my personal experience, traditional recruiting processes are very expensive. Given this, today social recruiting is a fundamental tool for companies. LinkedIn, for example, has more than 8 millions users just in Brazil. This allows people to have more possibilities to fill vacancies and at the same time companies to search for the best talents. Even if those best talents aren’t physically looking for a job since most of them already have one, through social media they’re virtually on the labour market anyway. I would say that the traditional resume is dead.

(Baseado na minha experiência, os processos tradicionais de recrutamento e seleção são muito caros. Diante disso, o social recruiting é uma ferramenta essencial hoje para as empresas: o LinkedIN, por exemplo, tem mais de 8 milhões de usuários só no Brasil. Isso permite que as pessoas tenham uma agilidade maior na procura de vagas, e as empresas também podem procurar os melhores talentos. Isso porque os melhores talentos hoje estão empregados e possivelmente não estão buscando emprego ativamente, mas sim socialmente. Costumo dizer que o currículo em papel está morto.)

Manuela Ronghi: In your opinion what is Motivation? Is it important at entrepreneurial level?

Paulo Cezar Moreno: Motivation is “o motivo através de uma acção”. Companies need to define the clear motivation of each employee, in order to understand their engagement. Different people have unique motivations with one purpose: fulfill your ambitions. Successful people may influence  your success, but  to fulfill it you  need to want it.

(A motivação é “o motivo através de uma acção”. As empresas precisam delinear a motivação clara de cada pessoa, para compreender o seu engajamento. O fato é que a motivação é algo que varia de pessoa para pessoa e vem de dentro de cada indivíduo, ou seja, somente cada pessoa sabe de fato o que o leva a realizar determinada ação, no entanto, não é correto dizer que alguém te motivou, pois a motivação é o conjunto de fatores que te levaram a ter prazer em realizar algo. Algumas pessoas de sucesso, ou grandes palestrantes podem de alguma maneira te inspirar ou estimular, mas a vontade de fazer está em cada um.)

Manuela Ronghi: In your opinion what is Creativity? Is it important at entrepreneurial level?

Paulo Cezar Moreno: In a world where labour market is always more competitive, creativity is an essential factor for the success of a person. In my opinion creativity is necessary for each companies’ functions, not only for the marketing area,  that’s why it is important to develop and free creativity through training courses. Creativity stands for innovation.                                                                                        

(O mercado de trabalho está cada vez mais competitivo e a criatividade também é um elemento decisivo e podem determinar o sucesso de uma carreira. Isso serve para todas as funções e na minha opinião, as empresas têm o dever de desenvolvê-la com ações de treinamento, por exemplo. Não podemos confundir criatividade somente para a função de Marketing, em todas as áreas ter criatividade é pensar em maneiras diferentes e assim que possam produzir soluções inovadoras.)

Manuela Ronghi: In your opinion what is Coaching? And will business coaching help companies?

Paulo Cezar Moreno: The main focus of coaching is helping people to achieve their goals and improving their skills; I’d like to draw an analogy: competencies are like muscles. Muscles need to be trained, competencies need to be coached. In my professional experience I have verified the “power” of Coaching in different occasions; for example, companies use Coaching to develop Leadership.

(O processo de coaching tem foco em ajudar pessoas a avançar em relação às suas metas mais importantes, realizar seus objetivos e principalmente desenvolver suas competências. Vou fazer uma analogia: competência é como um músculo, todas as pessoas têm competências,  porém precisam ser desenvolvidas. Igual como fazemos quando queremos treinar nossos músculos; então precisamos da ginástica para os músculos, e do Coaching para algumas competências. Na minha experiência profissional tive a possibilidade de verificar o “poder” do Coaching muitas vezes; por exemplo, nas empresas isso é muito importante para desenvolver a liderança.)

Manuela Ronghi: In your opinion what is Talent? Do you think Coaching can help Talent Management?

Paulo Cezar Moreno: Of course it can! Everyone is talented, you just have to find the talent because sometimes it could be hidden and Coaching is the solution to disclose it.

 

(Claro que pode! Todo mundo tem talento e só precisa descobrir talento para que e pode ser que o talento esteja “adormecido”: Para mim, o coaching pode ajudar nisso, orientando e despertando as pessoas a encontrar esse talento.)

Manuela Ronghi: How do you imagine the future of HR?

Paulo Cezar Moreno: In my professional experience I have perceived the changes in the HR world: HR professionals previously only cared of Staff Administration or Industrial Relations, then they began to focus on training, now they’re aware of the importance related to the development of employee’s competencies. Therefore the common goal is to enhance people’s preparation, productivity, creativity and innovation. I do believe that HR processes have to be more transparent in order to be more successful.

(No decorrer da minha experiência profissional de 15 anos em RH já vivi muitas coisas e também já percebi como mudou essa área: recursos humanos antes só se preocupavam com administração de pessoal e legislação trabalhista; Depois a área de treinamento foi ganhando seu espaço muito focado em preparar os funcionários para determinada atividade e hoje é claro o foco total em desenvolver competências nas pessoas, com o intuito de deixá-las mais preparadas, produtivas, criativas e inovadoras, contribuindo para o alcance do objetivo do negócio, que na minha visão, esse é o futuro da área. Não duvido também, que cada vez mais os processos da área precisarão ser mais transparente, pois a gestão das pessoas não estará somente com o RH, mas sim com toda a liderança e a transparência e entendimento dos processos será fundamental para o sucesso do negócio.)

Manuela Ronghi: Do you think that social media, like MyHRGoal.com, will change the way HR works?

Paulo Cezar Moreno: For sure, that’s why I have created a blog, to make people know about Human Resources. Thanks to social networks, the world is changing constantly, so in my opinion sharing information it’s the way to a better and more intelligent world.

(Sem dúvida, de fato eu decidi escrever o blog para ajudar as pessoas compreender melhor o mundo dos recursos humanos. Com as redes sociais, o mundo se transformou ainda mais e compartilhar conhecimento para mim, é o futuro de um mundo melhor e mais inteligente.)

Manuela Ronghi: Do you think it is important to share information and best practices among HR practitioners all over the world ?

Paulo Cezar Moreno: I strongly believe in it. HR Professionals play an important and social role and they need to be focused on people’s wellness. Sharing best practices is essential for the future of HR field in order to make this area more transparent than ever.

(Realmente acredito nisso: O profissional de RH tem um papel social muito importante e deve estar sempre focado no bem estar das pessoas. Ir atrás das melhores práticas no mundo e conseguir ver o que os países mais desenvolvidos estão fazendo e vice-versa, pode ser essencial para uma grande transformação e  para o futuro de uma área mais justa e transparente.)

Manuela Ronghi has a Language Degree at Università degli Studi Suor Orsola Benincasa and a Master Degree in HR Management at Stoà Business School. In 2011 Manuela has been awarded as “Melhor aluno de cada Universidade” directly by the Portuguese Ambassador in Rome. She has been working as HR Professional dealing with social media recruiting worldwide.

 

4 Comments Add yours

  1. Anna Gottschall Arslan scrive:

    Excellent interview!!! Congrats!!!

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  2. Bea Bandoni scrive:

    It is always great to read you Moreno!! Abraço

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